Jeep Safari

17 oktober 2012 - Bali, Indonesië

Vandaag de wekken om 6 uur gezet, snel onbeten en de jeep ingesprongen voor de jeep safari! We hebben de gids en twee medereisgenoten in een andere jeep opgehaald in Sanur en zijn begonnen aan de reis. De beste man wist een helehoop te vertellen over het Hindoestaanse leven, de rituelen (de placenta die op het ouderlijk erf wordt begraven na de geboorte bijv.), over het land en de mensen. De eerste stop was bij een bekende schilder om de typische Balineze schilderstijl 'Young Artists' te bekijken. Ook kregen we daar een mooi rondkijkje in het huis en leven van een Balinees gezin. Daarna zijn we via Ubud door de rijstvelden naar een tempel gereden die stamde uit de 11de eeuw. We hebben ons 275 stenen trappen op- en afgesleept in de hitte maar het was de mooite waard! Zeker omdat de benen door de Hindoe als onrein beschouwd worden en we dus de traditionele Sarong aanmoesten, een lange rok met motieven die met een band om de middel wordt geknoopt. En Rick zag er uiterst charmant uit in een lange rok met allstars :D

Vervolgens hebben we op de krater rand van de vulkaan Batur geluncht en een boottocht gemaakt naar een afgelegen traditioneel oeroud Balinees dorpje en daar de 'begraafplaats' bekeken. Ze begraven de doden daar echter niet maar leggen ze onder een speciale boom onder bamboe rekjes. De boom verdoezeld de geur waardoor het er niet stinkt maar toch was het raar om tussen stapels menselijke botten te lopen en 4 'recentere' lijken te mogen aanschouwen. Het lag er vol met offers en afentoe stond je perongeluk op een sleutelbeen, maar ach... kan gebeuren. De doden stonden niet op om ons met hun verdroogde gezichten angst aan te jagen dus ik denk dat ze er wel vrede mee hadden dat wij toeristen hun nu gezelschap houden.

Na de boottocht zijn we naar een plantage gereden waar we koffiebonen, cacaobonen, ananassen, bananen, mango's, starfruit, jackfruit en nog veel meer hebben gezien en verschillende soorten koffie en thee hebben mogen proeven. Als laatste zijn we naar een traditionele... tja, handwerkerij? geweest waar de balinezen op een traditionele manier stoffen aan het batikken waren? Ik heb geen idee of ik het wel juist beschrijf maar jullie snappen mijn punt vast wel.

Rond 6 uur waren wij terug in het hotel en helemaal kapot van alles wat we gezien en gehoord hadden. Ik kan nog een heeeeeeel lang verhaal gaan typen over het verschil in het noorden van Bali in vergelijking met het zuiden en alle mythen en verhalen van het Hindoeisme maar dan hebben we thuis niets meer te vertellen, dus jullie doen het hier maar mee :)

Morgenochtend zijn we te vinden in het zwembad/strand en vertrekken s'middags naar het Bali Birdpark. Daarna bezoeken we nog een grote tempel waar we in mogen kijken en hervatten vervolgens de reis om de idylische tempel Tanah Lot, gelegen in het water, tijdens de zonsondergang te bezichtigen.

1. Anita:
    19 oktober 2012
    volgens mij hebben jullie het geweldig. probeer een paar hele mooie foto's te maken dan kan er thuis eens wat anders aan de muur!. nog heel veel plezier !!. moeders.